修士・博士論文/Master’s thesis & Doctoral thesis

修士学位申請について
 ・修士の学位申請の手引き(PDF)
 ・Application Guide for Master’s Degree(PDF)
 ・修士学位申請書(Word)

博士学位申請について
 課程博士学位論文申請の手引き(甲)(PDF)
 論文博士学位論文申請の手引き(乙)(PDF)
 ・Doctoral course Dissertation application guide(甲)(PDF)

研究計画及び研究指導計画書について/Research Plan & Research Guidance Plan

本学では、学生と指導教員とが十分な相談・打ち合わせ等を行い、学生が自身の研究計画を立案します。指導教員は学生と打ち合わせた内容を踏まえ、学生とともに研究指導計画を作成することとなっています。
各年度に履修する授業科目は、指導教員と相談して決定し、確認してもらってください。
また、研究計画及び研究指導計画書の提出までに、別途、「研究倫理教育」を受講する必要があります。
研究計画及び研究指導計画書の様式を指導教員へメールで送信していますので、指導教員と相談して、作成してください。

<提出期限>
4月入学者:5月末日
10月入学者:11月末日

In the Graduate School of Design, students and their supervisors are expected to have sufficient consultations and meetings to formulate their own Research Plans. The supervisor is to prepare a Research Guidance Plan based on the details discussed with the student.
Please consult with your supervisor to determine which courses you will take each academic year.
In addition, “Research Ethics Education” course must be taken prior to the submission of the Research Plan and Research Guidance Plan.
The Research Plan and Research Guidance Plan forms are sent to your supervisor by e-mail, so please consult with your supervisor to prepare them.

<Submission deadline>
April enrollment:End of May
October enrollment:End of November

<様式>
様式(Word)  Format(Word)

(博士後期課程)研究経過報告書について/Research Progress Report (Only for doctoral students)

博士後期課程の学生は毎年1回以上研究経過発表を実施し、所定の期限までに「研究経過報告書」を指導教員に提出し、次年度の研究計画について指導を受けてください。
研究経過発表とは、関連学会における口頭発表、学術雑誌への論文投稿、コンペ等の出品、企画書の作成など、制作・研究成果を発表することです。学外における発表がない学生は、学内において複数の教員・学生、または外部の研究者が参加する公開発表会を実施し、研究状況を発表してください。

<提出期限>
4月入学者:2月末日
10月入学者:8月末日

Doctoral students are required to make at least one research progress presentation each year, submit a ‘Research Progress Report’ to their supervisor by the prescribed deadline and receive guidance on their research plan for the following year.
On the research progress presentation, students are expected to deliver an oral presentation about their production and research outcomes including their experience in relevant conferences, articles of the academic journals, competitions, etc., and writing proposals. Students who have not presented their work outside of the university should present their research progress in a public presentation on campus attended by several faculty members, students or external researchers.

<Submission deadline>
April enrollment:End of February
October enrollment:End of August

研究経過報告書実施要綱(PDF)様式(Word)